Uddrag fra bogen

 

 

Din nye masterplan som ikke-ryger

 

"Din nye masterplan som ikke-ryger skal følges lige så punktligt som en fransk madopskrift. Først beslutter du dig, fastlæg en dato, men ikke for langt ude i fremtiden. Kig i din kalender. Det er en rigtig dårlig idé at vælge ryge-stop på dage, hvor du enten er i gang med en krævende opgave eller skal til en stor fest. Bedre at rive en weekend ud af kalenderen, ryge den sidste smøg fredag aften og tilrettelægge lørdag og søndag med så mange pligter eller fornøjelser, at du ikke hele tiden tænker på at ryge. Eller du kan udnytte en sygedag, som jeg gjorde, forkølelse, hoste, så jeg havde ondt i brystet og var så træt, at jeg end ikke orkede at tænke på smøger. Når vennerne spørger, hvordan jeg kunne holde op fra den ene dag til den anden, når jeg havde røget mere end 20 cigaretter i mere end fire årtier, har svaret altid været: Vilje parret med stædighed. Begrundelserne for en rygefri tilværelse er mange. Når man ramler ind i aldringsmuren, 60 år og opefter, er det simpelt hen ikke smart for helbredet at blive ved med at udfordre sit immunforsvar. Det kan tåle store strabadser, når man er ung, men vil du holde dig frisk højt op i årene, så må du holde op med at ryge. Nikotintyggegummiet er den bedste støttepædagog for en forhenværende ryger. Men du skal vide, at du skal igennem alverdens kvaler, før du har vænnet dig til at bruge det. Du tygger dig i tungen, så smerterne hviner gennem kraniet. Eller du rammer med dine tænder den bløde mundhule, det gør også forfærdeligt ondt, og du kan få sår i munden, så du snapper efter vejret og hyperventilerer, som dengang din tunge sved på grund af al den røg.”

 

 

 

 

 

 

 

Klik og køb bogen!

Klik for køb af bogen

2008, Bogans Forlag, 152 s. kr. 129,-

 

 

 

 

 

 

  Uddrag fra bogen: